Reinigingsheffing
De reinigingsheffingen bestaan uit twee belastingen: de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten.
De gemeente heeft de wettelijke plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, verhaald op de aanbieder van het afval door middel van de afvalstoffenheffing. Een gemeente heeft een grote mate van vrijheid bij de invulling van de afvalstoffenheffing. Het gemeentebestuur mag de heffingsgrondslag en de heffingsmaatstaf bijvoorbeeld zelf bepalen.
De inzameling van bedrijfsafval wordt bekostigd uit de reinigingsrechten. Voor deze niet‐verplichte diensten kan geen afvalstoffenheffing worden geheven. De kosten voor deze dienstverlening worden gedekt uit de reinigingsrechten. De reinigingsrechten zijn een retributie.
Voor zowel het reinigingsrecht als de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Om de mate van kostendekkendheid te tonen, geven de overzichten de lasten op het product c.q. taakveld en de extracomptabele lasten (zoals overhead) weer. In de overzichten staan ook de geraamde opbrengsten genoemd. De definitieve tarieven voor 2020 worden in december met een separaat raadsbesluit vastgesteld.
Huishoudelijk afval
Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval zijn er flinke kostenstijgingen te constateren. Met name de stort- en verwerkingskosten voor een aantal afvalstromen, zoals grofvuil, nemen fors toe. Daarnaast zijn de tarieven van het Rijk voor afvalstoffenbelasting per 1 januari 2019 fors verhoogd. Naast deze autonome kostenstijgingen nemen de kosten toe als gevolg van de invulling van de functie beheerder reiniging. Om ervoor te zorgen dat er geen kosten vanuit andere gemeenten worden neergelegd bij onze inwoners, wordt beleid geïmplementeerd om het afvaltoerisme uit te bannen.
Om de hierboven genoemde lastenstijgingen te dekken, stijgen de opbrengsten in de begroting met circa 17,5% ten opzichte van 2019. Omdat de toename van de kosten van restafval en grofvuil zich ook al in 2018 hebben voorgedaan is de voorziening afvalinzameling geheel uitgeput. De voorgenomen onttrekkingen in 2019 en 2020 kunnen hierdoor niet worden geëffectueerd. De voorziening zal zich in de komende jaren weer langzaam vullen. De tarieven zullen in de jaren na 2020 gemiddeld genomen gelijk blijven.
In de exploitatie van de reiniging wordt ook (een deel van) enkele taken gedekt die niet geraamd worden op het product huishoudelijk afval, maar elders in de begroting. Voor de reiniging gaat het om 65% van het product Straatreiniging, 100% van de kwijtschelding en een bedrag van circa € 23.000 aan educatie via het Duurzaamheidscentrum Maassluis. Daarnaast wordt in totaal afgerond € 1,1 miljoen aan overhead toegerekend. Het dekkingspercentage komt hiermee uit op 100%.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwijderen huishoudelijk afval | 3.400.590 | 1.130.200 | 382.287 | 4.913.077 | -129.273 | -5.700.000 | -5.829.273 | |
Straatreiniging (65%) | 474.893 | 474.893 | 0 | |||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 351.836 | 351.836 | 0 | |||||
Duurzaamheids-centrum | 23.460 | 23.460 | 0 | |||||
Mutatie voorziening | 66.007 | 66.007 | 0 | |||||
Totaal | 4.316.786 | 1.130.200 | 382.287 | 5.829.273 | -129.273 | -5.700.000 | -5.829.273 | 100% |
Bedrijfsafval
Hoewel de exploitatie van bedrijfsafval al enige jaren onder druk staat, blijven we deze dienst vooralsnog aanbieden. Bij de ontwikkelplannen van het stadsbedrijf is deze dienst dan ook meegenomen. Voor het inzamelen van bedrijfsafval worden de lasten geraamd binnen het taakveld Verwijderen bedrijfsafval. Vervolgens wordt er extracomptabel overhead aan toegerekend. De geraamde inkomsten worden bijeengebracht door de reinigingsrechten die geheven worden van de gecontracteerde bedrijven. De geraamde inkomsten stijgen met 5,3% ten opzichte van 2019. De voorgaande jaren zijn de geraamde inkomsten niet altijd volledig gerealiseerd, daardoor zullen de tarieven harder moeten stijgen, conform de tarieven bij het huishoudelijk afval, in verband met de sterk gestegen afvoerkosten. Daarnaast zal actief ingezet moeten worden op handhaving bij de poort en op het uitbreiden van het aantal contracten.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Reinigings recht | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwijderen bedrijfsafval | 214.915 | 78.717 | 293.632 | -293.633 | -293.633 | 100% |