Economie en citymarketing

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat gaan we daarvoor doen?

Citymarketing
De afgelopen jaren heeft Maassluis zich in de regio succesvol op de kaart gezet. Er is veel gedaan om Maassluis bekender te maken in de regio en toeristen en recreanten te verleiden Maassluis te bezoeken. Inmiddels zien we hier ook resultaat van, zoals de komst van het hotel, grote belangstelling voor de camperplaatsen en steeds meer bezoekers voor Maassluis info.

De inzet van Maassluis blijft ook in de regio niet onopgemerkt, zo krijgen samenwerkingen met de omliggende gemeentes steeds meer vorm. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de Provincie Zuid-Holland werken, mede dankzij de inzet van de gemeente Maassluis, hard om de vrijetijdseconomie (VTE) in de regio verder te stimuleren.

Maassluis blijft ambitieus werken aan citymarketing en wil verder op deze ingeslagen weg. Om de hoge ambities duidelijk te maken is het noodzakelijk het citymarketingbeleid te actualiseren. Daarvoor wordt het huidige beleid geëvalueerd en een integrale visie opgesteld. Tot nu toe was de inzet op citymarketing incidenteel geregeld; voor de continuering van dit beleid is een structurele formatie van 1 fte noodzakelijk.

Uitstraling
In de binnenstad blijft de leegstandsverordening van kracht, buiten dit gebied vinden er intensieve gesprekken plaats met en tussen vastgoedeigenaren. Ook in 2020 zetten wij dit beleid voort en blijven wij de leegstand monitoren. Daarnaast wordt ingezet op een tweetal projecten waarbij de reclame-uitingen in de binnenstad en de bewegwijzering door de stad een mooiere uitstraling krijgt. Ook hebben we maatregelen genomen om overlast van fietsverkeer op de Markt gedurende de zomermaanden te beperken.

Regionale inzet
Naast deze actieve lokale inzet, hebben wij ook nadrukkelijk een regionale aanpak op het gebied van citymarketing en vrijetijdseconomie. Wij zijn trekker van deze aanpak en werken hierin samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de daarbij betrokken gemeenten. Doel van deze aanpak is een gezamenlijke visie vrijetijdseconomie en een actieplan tot het verbeteren van het huidige aanbod in het gebied.