Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Top 10 grootste risico's

Top 10 grootste risico's

Belangrijkste risico's gemeente Maassluis
Om de risico's van Gemeente Maassluis in kaart te brengen is een risicoprofiel opgesteld. Dit risicoprofiel is tot stand gekomen met behulp van een informatiesysteem waarmee risico's systematisch in kaart kunnen worden gebracht en beoordeeld.
In het onderstaande overzicht worden de tien risico's gepresenteerd die de grootste invloed hebben op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Belangrijk is om te weten dat het risicoprofiel een momentopname is. Via de planning- en control documenten, waaronder bij de bestuursrapportage en jaarstukken, wordt gerapporteerd over de wijzigingen. Onder de tabel volgen nog de beheersmaatregelen.

Positie

Beleidsterrein /

Invloed

Positie t.o.v.

2020

project

Risico

Begr '19

1

Diverse

Fiscale naheffingen

6%

+3

2

De Dijk

De opbrengst die geraamd is, wordt niet of met vertraging gerealiseerd

6%

+2

3

Jeugdzorg

Groei van volume in aantallen en/of duurdere zorgarrangementen (jeugdzorg)

6%

-2

4

Gemeentefonds

Negatieve afwijkingen gemeentefonds

5%

+1

5

Projecten

Renterisico door vertraging projecten

4%

+2

6

Bedrijfsvoering

Volgen verkeerde procedure inkoop- en aanbesteding

3%

+2

7

Wmo

Toename aantal aanvragen voor Wmo als gevolg van de vergrijzing.

3%

N

8

Bedrijfsvoering

Langdurige ziekte boven de prognose resulterend in uitval van personeel

3%

N

9

Bedrijfsvoering

Door reorganisatie, uitval door ziekte (WIA) of niet meer mee kunnen komen in het arbeidsproces leidt tot een toename van re-integratietrajecten van Werk naar Werk of ontslagtrajecten.

3%

N

10

Kademuren, bruggen en overige kunstwerken

Calamiteit door achterstallig onderhoud civiele kunstwerken

3%

-7

+= gestegen, - = gedaald, N = nieuw in top 10, - = ongewijzigd

Maatregelen grootste risico's
Hieronder worden de belangrijkste beheersmaatregelen voor de risico's uit de top 10 beschreven. Hiermee proberen we te voorkomen dat risico’s werkelijkheid worden of om de financiële gevolgen te beperken.

Fiscale naheffingen
Op onderdelen waar fiscale naheffingen zouden kunnen volgen, analyseren wij met behulp van een externe adviseur of wij voldoen aan alle wet- en regelgeving. Daar waar nodig, worden er aanpassingen gedaan. Wanneer er aanleiding toe is, bijvoorbeeld door een fiscale controle, zullen wij de raad hierover informeren.

Opbrengsten De Dijk
Ten behoeve van de werklocatie De Dijk is het acquisitieplan in uitvoering. De focus ligt nu volledig op acquisitie en gronduitgifte van de resterende kavels.

Oplopende kosten Jeugd
De landelijke trend vanaf 2018 laat flinke tekorten op het sociaal domein zien, met name op het domein Jeugd. De budgetten voor jeugd zijn met de Kadernota 2020 verder opgehoogd. Het aantal cliënten dat hulp en ondersteuning ontvangt, is - conform de landelijke trend - vanaf 2018 gestegen. In 2020/2021 volgt een nieuw aanbesteding die in 2022 moet leiden tot nieuwe contracten. De effecten van deze wijziging zijn nu nog niet inzichtelijk.

Negatieve afwijkingen gemeentefonds
Als kleinere gemeente hebben wij weinig directe invloed op de uitwerking van het gemeentefonds. Bij onderwerpen die voor Maassluis van belang zijn, trekken wij actief op met andere gemeenten en nemen we gezamenlijk initiatief richting de fondsbeheerders.

Renterisico projecten
Hogere rentelasten worden met name veroorzaakt door opbrengsten die later worden gerealiseerd dan gepland. Een goede acquisitie, een effectieve samenwerking met ontwikkelaars en snelle besluitvorming kunnen een positieve bijdrage leveren aan het tijdig realiseren van geplande opbrengsten.

Bedrijfsvoering (3 risico's uit tabel)
Wij zetten in op preventief gezondheidsmanagement om het ziekteverzuim te laten dalen.
De gemeente koopt veel producten en diensten in en dient de juiste inkoopprocessen te volgen. Wij onderzoeken op welke wijze het inkoopproces beter kan worden ondersteund. Hierbij wordt ook rol van het inkoopbureau MVS betrokken. Daarnaast worden inkooptrainingen gegeven aan medewerkers die met inkooptrajecten te maken hebben.

Calamiteiten door achterstallig onderhoud civiele kunstwerken
Herzieningen en actualiseren van de beheerplannen.