Overzicht incidentele baten en lasten 2020 - 2023
Conform het BBV vermelden wij de overzichten 'incidentele baten en lasten' waaronder 'incidentele reserve mutaties'. Alle reservemutaties worden aangemerkt als incidenteel.
Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor de beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming door de provincie in haar rol van financieel toezichthouder.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Structureel is in principe langer dan drie jaar.
Meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of toekenningsbesluit zijn incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan drie jaar. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan financiering- of dekkingsreserves (kapitaallasten) of om onttrekking uit daartoe toereikende bestemmingsreserves gedurende een periode van minimaal drie jaar met als doel het dekken van structurele lasten.
In de onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten.
(bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Incidentele baten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal incidentele baten | -653 | -544 | -288 | -88 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Incidentele lasten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal incidentele lasten | 2.115 | 1.592 | 1.581 | 475 |
Onderstaande toelichting is beperkt tot de incidentele baten en lasten > € 10.000
Incidentele baten
Mutaties reserves
De mutaties in de reserves worden, conform de BBV-notitie 'structurele en incidentele baten en lasten' aangemerkt als incidentele baten.
Precario kabels en leidingen
Met ingang van het begrotingsjaar 2022 is het niet meer toegestaan om precariobelasting op kabels en leidingen te heffen. De precariobelasting kabels en leidingen voor de jaren 2020 en 2021 wordt daardoor als incidentele baat aangemerkt.
Incidentele lasten
Mutaties reserves
De mutaties in de reserves worden, conform de BBV-notitie 'structurele en incidentele baten en lasten' aangemerkt als incidentele lasten.
Extra impuls coalitieakkoord
In het coalitieakkoord zijn middelen opgenomen om te investeren in de samenleving, een aantal nieuwe doelstellingen te bereiken of bestaande te versnellen. Daarmee creëren we een stevige basis van waaruit we na deze collegeperiode verder kunnen bouwen aan een mooi en levendig Maassluis. Binnen het huidige financiële perspectief is het echter niet mogelijk om deze extra investering structureel in de begroting te verwerken.
Bijdrage dierenopvang
De gemeente heeft als wettelijke taak binnen haar gemeentegrenzen zwervend aangetroffen dieren gedurende 14 dagen op te vangen. Deze taak heeft de gemeente, evenals de gemeente Vlaardingen uitbesteed aan de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren. De vereniging houdt zich vanaf 2020 alleen nog bezig met de wettelijke taken die moeten worden uitgevoerd waardoor een besparing wordt gerealiseerd van € 10.000 per jaar.
Noodlokalen Montessorischool
Voor eenmalige kosten (plaatsing) en (voorlopige) huurlasten van noodlokalen Montessorischool is in 2020 een bedrag opgenomen van € 18.000.
Tijdelijke uitbreiding combinatiefunctie
In de jaarschijven 2020 en 2021 is een tijdelijke uitbreiding van 0,9 fte combinatiefunctie verwerkt.
WOS Media
In een vorige begroting is al besloten tot een tijdelijke aanvulling op de jaarlijkse subsidie om de WOS is staat te stellen een professionaliseringsslag te maken, deze vervalt in 2021.
Impuls groen
In het coalitieakkoord is een extra tijdelijke impuls voor het openbaar groen opgenomen, het gaat met name om de vervanging van verouderde beplanting en bomen waarna dit onderdeel is van het reguliere beheer.
Dierenhoeken
De dierenhoeken in de stad willen wij meer toegankelijk maken voor het publiek. Hierbij zetten we in op de mogelijkheid om inwoners (kinderen) te betrekken bij het organiseren van activiteiten en het verzorgen van de dieren. In 2019 en 2020 wordt hiervoor incidenteel € 20.000 geraamd.
Implementatie Omgevingswet
In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Om deze nieuwe wet te implementeren worden incidentele kosten geraamd.
Bouwdorp Oost
Gelet op de kosten, ruim € 15.000, en het teruglopend aantal deelnemers is 2020 het laatste jaar dat de gemeente de kosten voor Bouwdorp Oost in de begroting heeft opgenomen.
Organisatieontwikkeling
Incidenteel zijn extra middelen voor de organisatieontwikkeling beschikbaar gesteld. Voor de jaren 2020 tot en met 2022 zijn nog beperkte budgetten beschikbaar.
Traineeships
In de begroting 2020 is rekening gehouden met een extra budget voor trainees om deze wijze van werven en werken een kans te geven. De kosten voor trainees die vanaf 2021 worden aangetrokken moeten in principe binnen de loonbudgetten van het betreffende cluster worden opgevangen.
Het onderstaande overzicht geeft een totaalbeeld en is van belang om inzicht te krijgen of er sprake is van het materieel sluiten van de meerjarenbegroting.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Meerjarenperspectief | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Begrotingsresultaat (inclusief incidenteel) | 1.895 | 996 | 491 | -766 |
Saldo incidentele baten en lasten | -1.462 | -1.048 | -1.293 | -387 |
Meerjarenperspectief (excl. incidentele baten en lasten) | 433 | -52 | -802 | -1.153 |
Conclusie
Voor de gemeente is het begrotingsresultaat (inclusief incidenteel) van belang, het maakt immers niet uit of de lasten en baten een structureel of incidenteel karakter hebben.
Voor de provincie is het meerjarenperspectief (exclusief incidenteel) van belang. In het kader van financieel toezicht beoordeelt de provincie namelijk of de gemeente in staat is haar structurele lasten te dekken met structurele baten.
Geconcludeerd kan worden dat de gemeente Maassluis voor alle jaren na 2020 een materieel sluitende begroting heeft.