Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat gaan we daarvoor doen?

Aantrekkelijke openbare ruimte
Omdat we belang hechten aan goed onderhouden en toegankelijke trottoirs, fietspaden en wegen investeren we in het van onderhouden van de infrastructuur. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om het onderhoud van belangrijke routes in de stad eerder dan gepland uit te voeren. Hiervoor zal een plan van aanpak worden opgesteld welke onderdeel zal vormen van het Uitvoeringsprogramma Buitenruimte 2020.

We richten de stad steeds meer klimaat adaptief en ecologisch in, waar mogelijk maken we de verbinding tussen opvang van hemelwater, versterking van de ecologische structuren en overige inrichting van de buitenruimte zoals straten, wegen en pleinen. Om dit adequaat te kunnen doen wordt steeds vaker een koppeling gemaakt tussen onderhoud aan wegen, riolen, watergangen en groen. Voorbeeldprojecten zijn:

- ecologisch beheer en onderhoud 'Wipperspark'
- herinrichting Kwartelsingel

Bij het vervangen van de armaturen van de openbare verlichting wordt ook gebruik gemaakt van een telemanagementsysteem dat onder andere de nieuwe energiezuinige ledverlichting tussen 23:00 en 06:00 met minimaal 50% dimt, hetgeen een extra reductie van het stroomverbruik oplevert.

Goede inrichting van de waterstaat
Het rijks Deltaprogramma vraagt van ons om onze 'waterstaat' goed in te richten. In het Deltaprogramma zijn de concrete maatregelen en voorzieningen opgenomen voor de komende zes jaar met een doorkijk naar de daaropvolgende twaalf jaar. Het programma kent inmiddels drie Deltaplannen voor waterveiligheid, voor zoetwatervoorziening en voor ruimtelijke adaptatie.

Rijkswaterstaat, Hoogheemraadschap van Delfland, Evides, Dunea Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Zuid-Hollands Landschap, provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), zijn onze partners waarmee wij gezamenlijk optrekken om uitvoering te geven aan het Deltaprogramma. Daarnaast is het noodzakelijk om doorlopend de waterveiligheid te borgen en te monitoren. Toezicht en handhaving van vergunningen en de Watertoets, naast de Kaderrichtlijn Water, zijn een van de vele aspecten binnen het 'waterstaat' terrein.

Bij onderhoud, vervanging, rehabilitatie en reconstructie, wordt structureel gekeken of en hoe de buitenruimte en de kapitaalgoederen zo aangepast worden dat ze voldoen aan de huidige wet en regelgeving en worden waar mogelijk nieuwe beleidsnormen toegepast.

Voorbeelden hiervan zijn:

  •  Nieuwe eisen in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) rond scheiden, vasthouden en afvoer van hemelwater.
  • Bij aanleg wordt een levenscyclusbenadering toegepast.

We gaan de klimaatstresstest verder uitbreiden. Nu is deze stresstest voornamelijk gericht op het aspect wateroverlast en zijn hittestress en droogte daar nog niet in opgenomen. Hittestress brengt voornamelijk bij de doelgroepen oudere mensen en kinderen een verhoogd gezondheidsrisico met zich mee. Langdurige droogte kan onder andere ook gevolgen hebben voor de bodemdaling. Op deze aspecten moeten we op voorbereid zijn en dienen daar ook maatregelen voor nemen. De gevolgen van wateroverlast, hitte(stress), droogte en overstromingen worden met een planmatige aanpak op lokaal en regionaal niveau in kaart gebracht.

Goed functionerende watergangen
De uitvoering van de baggercyclus en schoonmaakbeurten zijn noodzakelijk om het oppervlaktewater, onze vlieten en de haven goed en schoon te laten doorstromen. Waar mogelijk zal door aanpassing van het onderhoudsregime of door mogelijke herinrichting van oevers een ecologische meerwaarde worden toegevoegd. In navolging op de baggerwerkzaamheden van 2018/2019 in de binnen- en buitenhaven, worden in 2020 de laatste knelpunten opgelost om een vrije doorvaart te kunnen garanderen.