Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkeersveiligheid
Ook de komende jaren blijft er aandacht voor verbetering van verkeersveiligheid in de stad. Naast het stimuleren van schone vervoerwijzen zoals fiets, blijft ook de auto een belangrijk vervoermiddel. De aandacht gaat hierbij uit naar het oplossen van knelpunten en het realiseren van een goede bereikbaarheid van bestaande en nieuw te ontwikkelen gebieden.

Actieplan verkeersveiligheid
In dit actieplan is aandacht voor verbetering van schoolomgeving (bijvoorbeeld stimuleren School op Seef) en kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarnaast worden er infrastructurele maatregelen voorgesteld, zoals het verbeteren van de oversteek over de dr. A. Schweitzerdreef ter hoogte van de Stadsmolen. Dit verbetert de route naar de sportcomplexen in het noordwesten van Maassluis. Deze zal in 2020 worden gerealiseerd. Ook is gekeken in hoeverre de inrichting van wegen in overeenstemming is met de functie. Op de Kwartellaan zal de weginrichting om die reden aangepast moeten worden. Hier wordt in 2020 gestart met uitvoeren van een verkenning naar de gewenste (her)inrichting waarbij naast de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden, ook goede fietsvoorzieningen gerealiseerd kunnen worden en passend zijn bij een 50 km/uur weg.

Verder gaan wij de verkeersveiligheid in de stad verbeteren door:

  • Het verbeteren van de verkeerssituatie Rozenlaan: het parkeren van auto’s op deze ontsluitingsroute is ongewenst. Er wordt in 2020 nader uitgewerkt hoe deze situatie kan worden verbeterd.
  • Het verbeteren van de verkeersveiligheid op de (centrum)route P.C. Hooftlaan, Lange Boonestraat en Wagenstraat (met behoud van de doorgaande busroute).
  • Het knooppunt bij de Oude Veiling (Maaslandse Poort): in overleg met onder andere de gemeente Midden-Delfland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland worden de mogelijkheden onderzocht om op korte termijn tot een oplossing voor het daar aanwezige verkeersknelpunt te komen. Dit onderzoek zal in 2020 afgerond zijn.
  • Voor wat betreft de Industrieweg wordt gekeken naar verbetering van de verkeersveiligheid ter plaatse. Hier worden maatregelen voorbereid om de oversteekbaarheid te verbeteren. De plannen zullen door een bureau uitgewerkt worden, waarmee de kosten in beeld gebracht worden. Vanuit de regio is hiervoor 50% subsidie mogelijk.

Fietsen
Stimuleren fietsgebruik
Fietsen is goed voor het milieu en de gezondheid. Bovendien verbetert de bereikbaarheid als meer mensen fietsen omdat er dan minder parkeerplaatsen worden gebruikt en er minder files zijn. Daarom stimuleert Maassluis het gebruik van de fiets.  

Metropolitane fietsroute
Om fietsen over langere afstanden (> 7,5 km) te stimuleren, wordt gekeken naar het verbeteren van de verbindingen met de regio. De metropolitane fietsroute is een route die Maassluis enerzijds verbindt met het Westland en aan de andere kant met Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam. Inmiddels is voor de route een voorkeurstracé gekozen en zijn de maatregelen op de route nader uitgewerkt. Vanuit de regio wordt 70% subsidie verleend op de realisatie van de metropolitane fietsroute. De realisatie zal van 2020 tot 2025 duren.

Deelfietsenbeleid
Gemeente Maassluis stimuleert ook het gebruik van de fiets voor bezoekers. Om hen de mogelijkheid te bieden van de fiets gebruik te maken, wil de gemeente deelfietsen faciliteren. Dit zal in samenwerking met de buurgemeenten worden opgepakt. Bezoekers kunnen vanaf de metrostations verder met de fiets bijvoorbeeld naar het centrum of andere bezienswaardigheden in of rond Maassluis. Het aanbieden van deelfietsen zal door een marktpartij gedaan worden, die ook het beheer en onderhoud op zich neemt. Wel moet de gemeente ruimte beschikbaar stellen hiervoor. De gemeente zal hiervoor in 2020 beleid opstellen. Belangrijk aandachtspunt hierbij is het voorkomen van overlast door fietsen die hinderlijk geparkeerd staan.

Verbeteren bereikbaarheid
Openbaar vervoer
De nieuwe Hoekse Lijn betekent een forse verbetering van het openbaar vervoer in Maasluis. Dit biedt een hoogfrequente, hoogwaardige verbinding met Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam enerzijds en Hoek van Holland aan de andere kant. Aanvullend blijven de busverbindingen met Westland en Delft de verbindingen met het achterland verzorgen. Het binnenstedelijke openbaar vervoer zal met maatwerkvervoer worden verzorgd.

Busvervoer
Via onder meer de Vervoersautoriteit van de MRDH, wordt druk gezet om het busvervoer na de ingebruikname van de Hoekse Lijn op niveau te houden, ook in de weekenden en in de avonden. Daarnaast wordt ingezet op het realiseren van een openbaar vervoerverbinding naar de nieuwe begraafplaats aan de Vlaardingsedijk. Mocht dit niet haalbaar blijken, dan wordt naar alternatieve duurzame mogelijkheden gezocht om lokaal openbaar vervoer te realiseren naar de haltes van de Hoekse Lijn en begraafplaats.

Ontsluiting De Kade
In verband met de ontwikkeling van de woonwijk de Kade is er in de afgelopen periode onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een goede ontsluiting. Er is inmiddels ingestemd met de voorkeursvariant om de hoofdontsluiting via een nieuw te realiseren gelijkvloerse verbinding direct op de Laan 1940-1945 te laten verlopen. Hiervoor dient een nieuwe overweg ter hoogte van het station te worden gerealiseerd. Vanuit de Wet lokaal spoor moet de regio als spoorbeheerder toestemming geven voor het realiseren van een extra overweg. Hiervoor moet onderzoek worden gedaan, welke in 2020 afgerond moet zijn.

Prinses Julianalaan
De hoofdontsluiting van de nieuwe woonwijk de Kade zal via de nieuw te realiseren ontsluiting plaatsvinden. Er komt ook een ontsluiting aan de oostkant die aantakt op de Vlaardingsedijk/Julianalaan. Om de veiligheid en leefbaarheid op met name de Julianalaan te verbeteren, kiezen we ervoor samen met de bewoners te herinrichten. Hierbij zal er veel aandacht zijn voor verbetering van de leefbaarheid. De werkzaamheden zullen gecombineerd worden met de realisatie van de metropolitane fietsroute. Om te zorgen voor voldoende draagvlak voor het ontwerp zal deze met bewonersparticipatie tot stand komen.

Parkeren
In een aantal wijken in de stad is sprake van een hoge parkeerdruk. Dat kan gevolgen hebben voor de leefbaarheid en de veiligheid in de wijk.

Parkeerbeleid
In 2020 bieden wij een nieuw parkeerbeleid voor Maassluis aan. Hierbij wordt er gekeken naar de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren en mobiliteit en hoe deze kunnen worden toegepast op de beleidsregels.

Realiseren extra parkeerplaatsen
Waar mogelijk zal gekeken moeten worden in hoeverre deze parkeerdruk kan worden verlicht. Bij groot onderhoud kijken wij met bewoners hoe deze situatie kan worden verbeterd. Maar ook als er geen grote werkzaamheden aan de orde zijn, gaan wij in nauw overleg met bewoners na of er goede oplossingen voorhanden zijn om de parkeersituatie te optimaliseren.

Laadpalen
In 2020 gaan wij beleid maken voor het plaatsen van strategische plaatsing van laadpalen in Maassluis. Hierbij kijken wij naar locaties waarvan wij denken dat het nodig is om extra laadpalen te plaatsen.