Bedrijfsvoering

Planning en Control

Planning en Control

Om vorm te geven aan de financiële beleids- en beheersfunctie van de gemeente, wordt gewerkt met een planning- & control instrumentarium en -cyclus. Doelstelling van planning & control is het, rekening houdend met wetgeving en interne beleidsregels, voorzien in kwalitatief hoogwaardige transparante informatie benodigd door het bestuur bij de uitoefening van haar kaderstellende, controlerende en uitvoerende rol.

In 2020 zullen de verschillende planning- en controldocumenten worden opgesteld, zoals voorgeschreven in de financiële verordening 2017: de begroting, de jaarrekening, de bestuursrapportages en de kadernota. Daar waar mogelijk zal de planning- en controlcyclus verder worden gedigitaliseerd. De (financiële) ondersteuning wordt ingericht conform de nieuwe organisatiestructuur en gebaseerd op de uitgangspunten van de organisatieontwikkeling.

Er komt een wetswijziging aan over rechtmatigheid bij jaarrekeningen van gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders geeft vanaf boekjaar 2021 zelf een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken in plaats van de externe accountant. Dit 'In-Control-Statement' past in het geheel van het samenspel tussen samenleving en overheid. Het jaar 2020 zal in het teken staan welke stappen genomen moeten worden om dit te kunnen bewerkstelligen.